agent-cell

agent-cell

agent-cell
agent-cell

agent-cell

agent-cell

دانلود پاورپوینت رفتار شناسی شیطان با انسان از منظر قرآن کریم


پاورپوینت رفتار شناسی شیطان با انسان از منظر قرآن کریم

پاورپوینت رفتار شناسی شیطان با انسان از منظر قرآن کریم

دانلود پاورپوینت رفتار شناسی شیطان با انسان از منظر قرآن کریم

پاورپوینت رفتار شناسی شیطان با انسان از منظر قرآن کریم
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل ppt
حجم فایل 10035 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 30

پاورپوینت رفتار شناسی شیطان با انسان  از منظر قرآن کریم تعداد اسلاید 30 در قالب پاورپوینت قابل ویرایش.

 

فهرست مطالب :

بازکاوى ماهیت شیطان و ابلیس

علت انحطاط ابلیس

انسان و آزمون دشوار خداوند

عهد شیطان در گمراه ساختن انسان

گونه‏ هاى تصرفات شیطان در انسان

 

 

اسلاید اول :

•به نام خدا

•این مقاله بحث از شناخت شیطان و تفاوت آن با ابلیس و شگردهاى دام‏گسترى شیطان براى فریب انسان‏ها، فلسفه و حکمت آفرینش شیطان و سرانجام، گونه‏‌شناسى تصرفات شیطان در انسان مى‏‌پردازد.
     اجمالاً، باید گفت: همان‏گونه که شیطان، على‏رغم اینکه شش هزار سال عبادت خدا مى‏کرد، ولى به دلیل کبر و غرور در برابر اوامر الهى، براى همیشه از درگاه الهى رانده شد، انسان نیز همواره در معرض وساوس شیطان قرار دارد و هر لحظه در معرض آزمون دشوار به سر مى‏برد. باید مراقب بود، طوق بندگى بر گردن آویخت و از شر شیطان به خدا پناه برد که همه انسان‏ها به جز بندگان خالص خداى متعال در معرض فریب شیطان‏هاى جنى و انسى قرار دارند.

• کلیدواژه‏‌ها: شیطان، ابلیس، عبادت، گناه، انسان.

 

اسلاید دوم :

•بازکاوى ماهیت شیطان و ابلیس

•محور فراز دوم مناجات شکایت‏کنندگان، شکایت از شیطان است. ما پیش از بررسى سخنان امام سجاد علیه‏السلام در این فراز، مرورى بر ماهیت و رفتار شیطان مى‏کنیم. «شیطان» مفهوم وصفى دارد و بر هر عامل شرى اطلاق مى‏گردد و به صورت عام، هر موجودى که مبدأ شرارت است، شیطان به حساب مى‏آید. بر این اساس، لفظ «شیطان» هم بر شیطان مشخص اطلاق مى‏گردد و هم بر غیر آن، و در جایى که با «الف و لام» به کار رود، بر شیطان معیّن و مشخص اطلاق مى‏شود. در قرآن، شواهد فراوانى بر اطلاق لفظ شیطان بر غیر ابلیس وجود دارد؛ از جمله در برخى از آیات، شیطان بر انسان‏هایى اطلاق مى‏گردد که به دشمنى با پیامبران الهى مى‏پردازند: «وَکَذَلِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نِبِیٍّ عَدُوّا شَیَاطِینَ الإِنسِ وَالْجِنِّ یُوحِی بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورا وَلَوْ شَاء رَبُّکَ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَمَا یَفْتَرُون»(انعام: 112)؛ و همچنین هر پیامبرى را مانند تو دشمنى از شیطان‏هاى آدمى و جنّى قرار دادیم که برخى‏شان به برخى دیگر با گفتار آراسته و فریبنده پیام نهانى مى‏فرستند تا فریب دهند و اگر پروردگار تو مى‏خواست چنین نمى‏کردند. پس آنان را با آنچه برمى‏بافند واگذار.

 

 

اسلاید 3 :

•بازکاوى ماهیت شیطان و ابلیس

• با توجه به مفهوم وصفى شیطان و آنچه از آیه شریفه استفاده مى‏شود، انسان‏هایى که دیگران را به گناه وامى‏دارند و موجب انحراف آنان از مسیر انبیا مى‏گردند و به تخریب و تشکیک در اعتقادات و باورهاى دینى آنان مى‏پردازد و نیز آن دسته از جنیان که به شر و فساد در زمین مى‏پردازند، در زمره شیاطین به شمار مى‌‏آیند.

 

 

•بازکاوى ماهیت شیطان و ابلیس

•«ابلیس» عَلَم و اسم شخص شیطان است که از جنس جنیان است و از آتش آفریده شده است و هزاران سال پیش از خلقت آدم در صف ملائکه به عبادت خدا مشغول بوده تا آنجا که ملائکه او را از جنس خودشان مى‏پنداشتند. اما در نهایت عَلَم طغیان و سرپیچى از فرمان خداوند برافراشت و به فساد در بین بندگان و انحراف و فریب آنان پرداخت و با وسوسه‏هاى خود بندگان خدا را از سعادت و هدایت بازداشته، به تیره‏روزى و هلاکت مى‏کشاند. خداوند درباره ماهیت شیطان و دلیل رانده شدنش از درگاه خود مى‏فرماید: «وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ کَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّیَّتَهُ أَوْلِیَاء مِن دُونِی وَهُمْ لَکُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِینَ بَدَلاً»(کهف: 50)؛ و یاد کن آن‏گاه که به فرشتگان گفتیم: آدم را سجده کنید، پس سجده کردند، مگر ابلیس که از جنّیان بود و از فرمان پروردگارش بیرون شد. پس آیا او و فرزندانش را به جاى من دوستان و سرپرستان خود مى‏گیرید و حال آنکه شما را دشمن‏اند؟ و ابلیس ستم‏کاران را جایگزین بدى به جاى خداوند است.

 

 

اسلاید 5 :

•علت انحطاط ابلیس

•امیرمؤمنان علیه‏السلام درباره مدت عبادت شیطان و علت انحطاط و رانده‏شدنش از درگاه خداوند مى‏فرماید: «فَاعْتَبِرُوا بِمَا کَانَ مِنْ فِعْلِ اللَّهِ بِإِبْلِیسَ إِذْ أَحْبَطَ عَمَلَهُ الطَّوِیلَ وَ جَهْدَهُ الْجَهِیدَ وَ کَانَ قَدْ عَبَدَ اللَّهَ سِتَّةَ آلَافِ سَنَةٍ لَا یدْرَى أَمِنْ سِنِى الدُّنْیا أَمْ مِنْ سِنِى الْآخِرَةِ عَنْ کِبْرِ سَاعَةٍ وَاحِدَةٍ»؛1 پس پند گیرید از آنچه خداوند با ابلیس کرد و تنها به خاطر یک لحظه خودبزرگ‏بینى و تکبر، کردارهاى فراوان و تلاش‏هاى پیگیر او را بیهوده ساخت، در حالى که او شش هزار سال خداى را پرستیده بود، آن هم دانسته نیست که از سال‏هاى دنیاست یا از سال‏هاى آخرت.

 

دانلود پاورپوینت رفتار شناسی شیطان با انسان از منظر قرآن کریم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد